søndag 29. desember 2013

Romjul

Dette er meg nå..
Skikkelig romjulsgøy. Jeg har tilbrakt de aller fleste dagene av julen 2013 på jobb. Romjulshelga er tydeligvis intet unntak. Men nå er jeg litt lei, lei av jula, lei av å jobbe i jula og lei av at ingenting er på stell. La oss dra tilbake til hverdagen!
Men tilbake til begynnelsen. Der alt startet...
24.12.13. For en deilig julaften. Ingen mas og kjas, ingen penkjole og tynne strømpebukser som klør meg fordervet, ingen "maske" og ingen høy hæler. Det er bare supert og det har vært så digg. Jeg pyntet meg til julebordet siden det var sjansen min og det er helt greit. Ikke pakker jeg voldsomt med fine klær hjem heller, jeg skal jo bare være hjemme i tre hele dager. Her i gården blir det ingen pyntings i år.
Jeg jobbet dag og dagen bare fløy avgårde. Dessverre blei det ikke helt som håpet og vi fikk besøk av de grønnkledde, eller en rød og en grønn tror jeg det var. Da jeg kom hjem tok jeg på meg årets juleantrekk: onepiece. Håper ikke mamsen leser dette for da tror jeg hun blir litt skuffet. Så krøllet jeg meg sammen i stolen foran tv'n med Tre Nøtter til Askepott. Kjempekoselig, prinsen er like 'sexy' vært år, Askepott like sjarmernde og likandes og stemor og stesøster like ufyselige. Da Askepott var ferdig (boksen hadde så klart ikke klart å ta opp siste minuttet, jeg visste jeg burde tatt frem filmen) så satte jeg på middagen.
Mens potetene stod og kokte pakket jeg opp første runde med pakker. Det viste seg lille julaften at jeg hadde 27 pakker "under treet" i år. Og da har jeg pakket opp en lørdagen og vet jeg har tre i vente når jeg kommer hjem. Tror jeg har satt pakkerekord i år. Jeg pakket opp så mye fint. Jeg fikk alt jeg ønsket meg og mere til. Mamma har tydeligvis gått amokk på morsomme pakker og jeg tror heretter at jeg skal ønske meg bare morsomme pakker, for det er helt klart mye morsommere, selvom jeg har nok vaskeutstyr til å vaske meg rundt 2014. Med mindre jeg ønsker meg noe veldig.
Så spiste jeg middag mens jeg så min all time favorittjulefilm: Nå er det jul igjen. Man kommer bare ikke utenom den i jula. Så ringte N for å si at jeg fortsatt var hjertelig velkommen til dem en liten tur om jeg ønsket. Jeg sa jeg skulle tenke på det og mens jeg satt der og gomlet på min julemat (jeg måtte dessverre legge igjen surkålen for den smakte pyton) så fikk jeg en melding fra J der han sa at barne veldig ønsket seg besøk. Tenk å bruke barna sine. Men jeg lot meg så klart lure, så da jeg hadde gomlet i meg all julematen (minus surkålen) satte jeg meg ned mens 'den nye julenissen kranglet om at han var julenissen' og pakket opp resten av pakkene mine.
Og nok en gang pakket jeg opp masse masse fint. Jeg bare elsket alle gavene mine. Nå har jeg til og med en Jamie Oliver kjele så nå må det jo bli bra på kjøkkenet. Her er alle julegavene mine:
Litt rotete for det var så mye. Det beste med gavene mine er at det aller aller meste er bruksting slik at det ikke blir stående i skapet og støve bort, men brukt opp. Innimellom alle disse nødvendighetene (som jeg måtte ha kjøpt selv om jeg ikke fikk det), fikk jeg bøker og filmer som er mer til kos for meg selv. Jeg er godt over halvveis i bøkene, jeg er hekta. Det er dumt med meg og bøker. Gleder meg allerede til nummer tre kommer i pocket. Ikke lenge igjen til 15. januar. 
Så tok jeg på meg noe som helt klart kan passere som finere klær (som jeg også pakker hjem) og tok en tur til N. Jeg sier bare gruppepress. Der ble det nok en runde med riskrem (heldige meg) og litt snop som smakte kjempedeilig. Siden både N og jeg skulle tidlig opp første dag tok jeg kvelden kl 22. Da var alle de tre unga fortsatt oppe:o Så dro jeg hjem og var i seng til halv. Deilig deilig.
Første juledag ble hakket tyngre. Eller selve jobben gikk veldig bra, jeg og den mannlige E kruste rundt her som konger. Men da jeg kom hjem og hadde spist liksom rester etter julaften, la jeg meg til rette med boka mi. Vel.. Det endte opp med en nesten halvannen time powernap. Da var tydeligvis jeg slakt etter tre dagvakter og masse som skjer hele tida. 
Til tross for nesten halvannen time på øyet krøyp jeg til sengs med boka mi i 22-tida og det tok ikke lang tid før jeg kjente lokkene gli igjen og jeg måtte gi opp hele leseprosjektet. Så hadde jeg en meget deilig natt som resulterte i at jeg lå og leste til klokka bikka 12 dagen etter. Da tenkte jeg at det var på tide og få noe ut av andre juledag for da hadde jeg nemlig fri før helg. Men jeg kan ikke skryte på meg at det kom så veldig mye fornuftig ut av den. Jeg så den ene nye filmen min; The Heat (som var bitte litt skuffende) og leste mange mange sider i boka mi. Eller jeg leste den egentlig ut, opps, så nå har jeg begynt på bok nummer to. Når den er ferdig skal jeg ikke lese noe før i midten av januar. Jeg blir helt ødelagt av å bli hekta. Jeg vasket også en maskin med klær. Jeg vet, tenk å vaske klær andre juledag, men hva ellers skal jeg bruke den til?!?! Dessuten måtte jeg vaske klær før jeg reiser hjem for jeg trengte noe oppi kurven, og da passet andre juledag supert. 
Og nå sitter jeg her tredje juledag og er lei av hele jula. Ute er det shitvær med regn og sterk vind. Noe som de tydeligvis vil at skal være en form for storm. Jeg er helt sikker på at jeg tidligere hørte tordenvær, men det blei fort stille. Har forresten vært masse tordenvær her de siste ukene. Stort sett kommer det ett lyn og et brak også er det over igjen. Julaften tordnet det visst masse, men da jeg dro hjem var det stille, heldigvis. Jeg tror aldri jeg har vært borti verre julevær og jeg er helt sikker på at været er halve grunnen til at jeg er så lei. Det finnes ikke koselig å dra ut. Mest vil man bare krype under et pledd i sofaen med tente stearinlys og kose seg. Æsj, jeg savner to uker juleferie. Sånn sett suger den voksne verdenen!
Så nå sitter jeg her i jula og tenker på påsken. Det er jo kanskje som dem sier: Jula varer helt til påske. Vi får nå krysse fingrene for at det ikke stemmer. Selvom jeg skal være den første til å innrømme at det er veldig kjekt med lys i vinduene. Når jeg må tisse midt på natta står jeg opp av min deilige seng og vandrer ut i et rom der tusen lys stråler mot meg. Det kan jo ikke være noe annet enn fantastisk deilig. Så jeg må si jeg gruer meg litt til jeg skal skru de av og jeg skal vende tilbake til mørke tida, til tross for at dagen er blitt litt lenger siden vintersolverv. 
Grunnen da til at jeg sitter her og tenker på påsken er fordi KM og jeg tenker på tur. Og jeg skal fortelle dere jeg at det er ikke veldig lett å få til en tur der den ene helst skal reise i høytidsdager og den andre mer eller mindre absolutt ikke kan kan reise i høytidsdager. Det skal jaggu litt til for å få en slik kabal til å gå opp. Men det ser nå jaggu ut som det kanskje skal gå og. Muligens, forhåpentligvis. Jeg får se litt på det når ting roer seg, altså når denne helgen er over.
På mandag har jeg fri og da tenkte jeg at jeg skulle prøve meg litt på romjulssalg. Det er jo ikke så veldig lenge igjen av det nå, og onsdag begynner januarsalget. Ellers har jeg null planer, annet enn at jeg må pakke ferdig denne kofferten min. Den er så og si pakket, så mangler bare litt. På torsdag reiser jeg som sagt hjem etter jobb og fredag skal jeg møte S i Oslo. Det blir kjekt. Ellers skal jeg hjemme også gjøre minst mulig. Kanskje jeg må sniklåne en bil på lørdag og ta en tur til Jessheim. Jeg har egentlig fortsatt til gode å ta turen til New Yorker på Strømmen storsenter, så kanskje jeg heller skal gjøre det. Kanskje jeg kan få hj mamsen til å bli med. Tror kanskje jeg har shoppet ferdig for 2014 etter den helgen. Godt jeg ikke trenger noe, jeg mener, jeg fikk jo alt til jul.
Okey, jeg tror kanskje tiraden min slutter her. Jeg har ikke helt oversikt lenger og alt kommer hulter til bulter. Uansett, ha en flott kommende uke og ring det nye året inn med sprell på den okeye måten. 
Remember you love me!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar